Viatge al centre de la ment

El passat dimarts dia 5 de febrer els alumnes de 1r BAT de l’Escola Elisabeth que cursen la matèria de Psicologia van visitar el Laboratori de Psicologia de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia de la Universitat Rovira i Virgili, al Campus Sescelades (Tarragona).

Durant la visita, els alumnes van assistir a quatre presentacions o tallers en què quatre membres del professorat investigador del Departament de Psicologia de l’esmentada Facultat (els Doctors Urbano Lorenzo, Juan Haro, Josep Demestre i March Guasch, tots ells ex-companys de la professora responsable de la sortida, Teresa Viader, qui durant més d’una dècada i fins recentment hi va impartir classes) van mostrar com s’estudien els processos mentals des d’una perspectiva científica, tot posant èmfasi en el gran esforç de treball, rigor i creativitat que hi ha darrere del disseny d’experiments en la ciència en general i en la psicologia en particular.

Els alumnes van poder sotmetre’s a la popularment coneguda màquina de la veritat (tècnicament anomenada polígraf) i van descobrir algunes de les “mentides” de l’esmentada màquina; van provar de construir un robot imaginari capaç de transformar sensacions visuals gairebé indesxifrables en percepcions globals coherents; i van familiaritzar-se amb una eina tecnològica, anomenada eye-tracker, que seguia els seus moviments oculars fent activitats tan diverses com llegir un text en anglès, buscar una informació concreta en una pàgina web o respondre preguntes a partir de l’observació d’una fotografia, tecnologia que es fa servir en àmbits tan diferents com la psicologia bàsica, el màrqueting, el disseny de pàgines web o la planificació estratègica de senyals de trànsit.

En resum, es podria dir que la nostra visita va ser un petit tram del fascinant viatge cap al desxiframent dels misteris de la ment, el nostre bé més valuós.

Teresa Viader – Escola Elisabeth
Febrer de 2019