La necessitat d’innovar per adaptar-se al món actual

Fa poc va aparèixer la notícia que Tesla, fabricant d’automòbils elèctrics a Califòrnia, té un valor econòmic en Borsa superior al gegant nord-americà de l’automobilisme General Motors, malgrat que continuï acumulant pèrdues en els seus balanços econòmics.

Com pot ser que una empresa que fabrica molts menys automòbils que General Motors i acumula pèrdues en el seu balanç econòmic, tingui major capitalització a borsa?

Segons els analistes, la resposta es troba en què Tesla es considera la segona empresa més innovadora de tot el món. Morgan Stanley considera que “Tesla està en una posició privilegiada per ser pionera en el desenvolupament dels cotxes autònoms i aconseguir la pole position respecte a la competència”.

Aquesta actual i sorprenent informació pot servir-nos de punt de partida per presentar la importància d’una correcta formació en el món actual.

A ningú de nosaltres se’ns escapa que un cas d’èxit com el de Tesla està directament relacionat amb la formació i manera de fer de l’equip humà que el dirigeix i l’impulsa i, directament, ens porta a preguntar-nos:

Com ha de ser el sistema educatiu de principis del segle XXI?

Cal ser conscients dels darrers i enormes canvis que s’han produït a la societat últimament. La irrupció de les tecnologies digitals en tots els àmbits de la societat, la generalització de l’accés de la població a infinites informacions gràcies a internet, i la globalització de l’economia estan marcant un abans i un després.

Cal redefinir, a dia d’avui, què vol dir educació de qualitat, quines són les necessitats competencials per a la vida “moderna”, i quins els mecanismes que permeten avaluar-les. Al mateix temps, s’ha de procurar distanciar-se del model d’escola transmissora i academicista encara preponderant.

En el fons, es tracta que les escoles deixin de ser llocs on es preparen els alumnes per superar exàmens, per convertir-se en llocs d’empoderament de les persones.

Necessàriament, els estats, la societat, les escoles i les famílies han d’arribar a consensuar mesures que, interrelacionades entre si, ajudin a crear un entorn d’aprenentatge i creixement on l’alumne ha de ser-ne el protagonista, amb més capacitat de decisió. Les escoles han de ser l’entorn que propiciï el ple desenvolupament i la formació integral de la persona.

Reflexions del tipus...

Per als propers anys, les previsions de llocs de treball en els països desenvolupats indiquen que més de la meitat d’aquests llocs encara es desconeixen com seran, aniran definint-se a mesura que les necessitats de la societat propiciïn la seva aparició.
Amb aquestes previsions, com ha de ser la formació i educació a les escoles?

“Si basem l’aprenentatge en la memòria, els robots ens guanyaran.”
El que és important no és que l’alumne es prepari per a un examen, sinó que es prepari per al seu futur, per pensar, per entendre, per desenvolupar-se, per viure i per trobar una feina que pugui fer bé i que el faci feliç.

Fan veure el veritable abast i importància dels canvis que s’estan debatent al món de l’educació i dels quals les escoles en són destinatàries. Però no hem d’oblidar que nosaltres, com a individus adults que som, també tenim les nostres responsabilitats, tant individualment com col·lectivament. Tots formem part de la societat i molts som pares, conseqüentment hem d’estar coordinats i disposats a col·laborar amb el treball que fan a les escoles amb els nens i els joves.

És responsabilitat de tots aconseguir que els joves, els nostres fills, assoleixin una actual, completa i correcta formació.

Juan Manuel Ferré

Cap del Departament de ciències