Hemeroteca

Trenta-unè Taller de la Ciència i Experimentació

Benvolguts pares,

Com cada mes de novembre des de fa 31 anys totes les etapes de l’escola participen d’un seguit d’activitats, eminentment manipulatives, al voltant d’un tema relacionat amb la ciència: és l’anomenada Setmana de la ciència i experimentació. En els darrers anys ens hem adherit a una experiència institucional més jove, “la Setmana de la ciència de Catalunya”, amb la intenció de sumar complicitats, il·lusions i esforços. Aquest any el tema que treballem és “el turisme sostenible”.

El fet que els nostres alumnes disposin d’un espai especialment dissenyat per aproparse al món de la ciència, a partir de la compartició d’informacions obtingudes entre tots els companys, a patir d’una petita recerca per després dedicar temps a la manipulació dirigida de materials i aparells i, que per ells mateixos siguin capaços d’arribar a la comprensió del fet estudiat, és una magnífica pràctica que els agrada i els apropa a la ciència d’una manera natural i lúdica.

Com podeu comprendre, l’objectiu que hi ha darrera de totes aquestes activitats és molt ambiciós i, per aquest motiu, necessitem la vostra col·laboració. No us heu d’estranyar que els propers dies els vostres fills us demanin informacions, us expliquin el que estan descobrint amb el treball a classe o que, fins i tot, us demanin que dediqueu una estona a experimentar amb ells. No deixa de ser una magnífica ocasió per compartir emocions, de comprovar que s’estan fent grans i, per sobre de tot, de gaudir d’una estona amb ells, de la seva envejable curiositat i, en definitiva, d’enfortir les relacions familiars. Gràcies per endavant.

L’experiència acumulada de moltes edicions ja celebrades ens permet asseverar que els tallers de ciència són una molt bona eina en línia amb els principis de la pedagogia actual per a què els vostres fills, sense adonarse’n, adquireixin un mètode per arribar a nous coneixements molt més significatius i comprensibles per a ells. La manipulació de forma pràctica, la cooperació entre companys per arribar a explicar el que passa, aprendre a observar per comprovar hipòtesis o saber organitzar la informació per poder-la explicar, són habilitats importantíssimes en el món actual.

Per finalitzar l’escrit, agraeixo a tots els professors que fan possible l’esdeveniment la seva dedicació i esforç i, a totes les famílies, la seva confiança dipositada en la Setmana de la ciència i experimentació.

Joan M. Ferré
Cap del Departament de Ciències